Thursday, November 11, 2010

Kelahiran Hani Syami (putera sulung dalam hidupku) 11.11.1998


 birthday boy syahmi kanan dan nqdin, gambar ni pd thn 2007


Baru2 ni aku terbaca kisah seorang kawan ketika melahirkan bayi sulungnya..., secara otomatiklaa aku teringat aku pernah melalui saat2 itu ketika menjejak usia 23tahun... 

masa dan ketika aku disahkan mengandung masa tu terfikir cemanalaa agaknya morning sickness tu... n cemanalaa keadaan aku ketika perut dah besar...., sepanjang kehamilan Hani Syahmi aku langsung takde alahan.... serius..!! takdelaa muntah2 cuma aku tak berapa suka makan nasi... asik hentam roti gardenia tu lerr... dan buah oren sunquick, payah tido malam, siang asik tido jerlaa.. yerlaa masa tu hidup berdua jerr.. siang abg kerja aku tido dah ptg barulaa sibuk memasak utk makan malam... susah jugak hubby masa tu asik kena tukar keje siang jerr..., kes.. aku takut dok umah sorang2 kalau dia keje malam.

seawal usia kandungan 8 bulan aku dah balik kg, manja2 dgn mak yerlah cucu sulung... memang awalnya nak bersalin kat hospital swasta tapi mak dah mengawtakan aku, atlast aku setuju bersalin kat GH Seremban, kelahiran syahmi sebenarnya dah lewat dari tarikh yg sepatutnya, sebab aku tak sakit langsung 'tanda' pon takde, so mak tak bg g hospital..., bila dah ada tanda barulaa g hospital, takde langsung tanda darah spt yg diwar2kan hanya ada tanda air sahaja, kena cucuk sana sini aku masih steady jerr lgi, langsung takde kontraksi...., malam tu dokter cakap kalau tak sakit jugak nak operation...! mak pulak ckp lebih baik bersalin normal... kat ward aku sensorang... adalaaa beberapa org pesakit lain ... sepanjang mlm tu.. mmg susah nak lelapkan mata aku naik pening tgk muka masing2 dgn perut semua besar2 sedang menahan sakit...  aku jerr yg tak sakit2 nih... n malam tu kejap2 mak masuk, pastu hubby aku 4 /5 kali masuk teman aku kat katil sampai kena marah dgn guard.. dia wat selamba jerr bila guard tertido dia masuk lagi.... mcmtulaa kalau bersalin kat hospital...  pesakit sebelah aku siap jeling2 bila dia tgk hubby aku asik masuk jerr.. bila kena tegur dia keluar kang.. bila dia nampak guard tertido dia masuk lagik teman aku, camtulaa sampai ke pagi...

6.30 pagi tu.. depa bergegas siapkan aku untuk masuk labour room, aku masih tak rasa sakit... nurse takut apa2 kat baby kena cek jantung dlm labour room... derang ni mmg nak operate aku,  tapi kakak ipar aku call hospital pagi tu suruh usahakan supaya aku boleh bersalin secara normal, nurse pagi tu pon cakap "akak doakan adik supaya dapat bersalin normal" (kakak ipar aku dokter praktikal masa tu... dia pon dah mula cuti sebab sama2 dah cukup bulan hehehehhe...) since aku takde masalah apa2, better bersalin normal, yang buat tak selesa ketika dalam labour room ialah pinggang dan perut kena lilit untuk cek jantung baby dan contractions dah sampai pukul 9am aku masih belum alami sakit...  yg buat jadi sakit...., kejap2 ada dokter masuk cek jalan... huih mmg tensen...!!

kat dlm labour room tu aku di sakitkan lorr... aku dah tak ingat bila arround 10.30am kot depa pecahkan ketuban... sebab aku langsung takde contractions..., bila air ketuban dah banyak keluar..... masa tu barulaa dah ada rasa sakit tapi tak kuat... lama2 barulaaa tau cemana sakitnya takleh nak cakap... aku pk kalau dah takde dah nyawa aku takat tu jerlaa aku hidup.... masa tu hanya terfikir nak hubby menemani..... 1998 tahun tulahh... tahun pertama pihak hospital membenarkan suami/ ibu / ibu mertua, masuk labour room..., dan hospital serembanlah yang pertama mempraktikkannya... so aku dan hubby rasa bertuah sebab hajatnya nak tengok aku bersalin terlaksana... aku mengalami sakit yg kuat dan kerap sekitar jam 12tgh dan selamat melahirkan pada jam 12.19tgh, sepanjang menunggu saat2 getir nak melahirkan tu aku rasa teramat haus tapi langsung tak dibenarkan minum.... huhuhuhu masa tu hubby dah bergenang air mata tgk keadaan aku..., alhamdulillah mudah ketika melahirkan.

4 orang anak kami kesemuanya hubby ada disisi ketika aku melahirkan... selesai bersalinkan anak lelaki sulung kami, aku rasa itulah saat paling bahagia dalam hidupku... lengkap rasanya diri wanitaku dan rasa legaaa hajat suami menginginkan anak sulung lelaki dimakbulkan..., tanpa segan silu dia mengucup aku depan staff2 nurse yg lain... masa tu jugak sibuklaa nurse2 ni tanya, ketika mereka isikan borang....  'eh tarikh lahir awak berdua sama.... ya?!!' syahmi terpaksa dihantar ke ward baby dikhuatiri ada jangkitan kuman... kesian dia.... akan tetapi dia bayi yg sihat...  keluar dari labour room tu adik2 aku citer hubby aku peluk ayah aku sambil menangis memberitahu 'dua2 selamat ayah... anak lelaki...' masa dia azankan anaknya dia sebak dan aku rasa betul2 terharu... dan hari ini adalah hari lahir syahmi yang ke 12tahun... semoga syahmi menjadi anak yang solleh! bahagia dunia dan akhirat.

6 comments:

izahdaut said...

happy birthday buat hani syami..semoga menjadi anak soleh dan kebanggaan family...dah besor anak bujang yee

LyNn HaMzAh said...

happy birthday hani syami...semoga menjadi anak yang baik yer...

Puan Comei said...

anugerah terindah adalah menjadi ibu

Puan Comei said...

anugerah terindah adalah menjadi ibu

aeinio said...

tq semua.. mmg terharu masa wat entry ni,, dan lebih haruu lagi harini result UPSR kuar... huhuhu apalaa agaknya result anak bujang sulung nih...

Unknown said...

amin...mudah2 umur mereka diredhai Allah dan diperluaskan rezki dan diperbanyak amal kebaikannya

Keputusan dan analisis survey kitar semula:jom beri pendapat